KONSTFÖRELÄSNING

Vi fortsätter traditionen!

Onsdagen den 10 november träffas vi för Konstföreläsning med Stina Wirsén kl 17:00-19:30 i Birkeaulan. Mingel i pausen med paj och måltidsdryck ingår i priset; 150kr för medlem, 175kr för icke medlem.
Bindande anmälan senast 22 oktober till kjonssonvidesater@gmail.com . Som en del av vårt samarbete under Hälsoveckan kommer denna föreläsning vara tillgänglig även för övrig personal på Karolinska.
Vi tar era anmälningar i turordning.

Stina Wirsén, författare och illustratör, är utbildad på konstfack och har varit anställd som tecknare på Dagens Nyheter där hon genom åren illustrerat många artiklar. Återkommande har varit hennes modeteckningar från catwalken. Med få linjer och sparsmakad colorit fångar hon kvickt upp olika stämningslägen. Hon är också känd för sina barnboksillustrationer i böckerna om De Brokiga och Vem böckerna.

Stinas främsta arbetsredskap är pappret, vattnet, tuschet, bläcket och akvarellfärgen. Hon gör en linje med reservoarpenna som hon kombinerar med ovanstående. Linjen är aldrig jämntjock, utan mer som japanskt och kinesiskt tuschmåleri och/eller kalligrafi vilket också är en viktig inspirationskälla för henne. Stina strävar efter att trotsa det rektangulära formatets tyranni. I sina verk utnyttjar hon gärna papprets begränsning på ett sätt som får bilderna att leva långt utanför den begränsade ytan. Stina kommer att berätta om hela sin produktion med fokus på bildkonst och vad hon arbetar med nu.