Alla aktiviteter

4/6 2024 Ateljébesök

Carl Eldhs Ateljémuseum

Carl Eldh (1873–1954) var under det tidiga 1900-talet en av Sveriges mest framstående
skulptörer

20/5 2024 Guidad vandring

Stadsvandring Katarina

Välkommen till en stadsvandring på Katarinaberget, där du får upptäcka nya gränder och detaljer du tidigare missat

18/4 2024 Guidad visning

Harriet Backer

Välkommen med på en guidad tur om Harriet Backers konst på Nationalmuseum

20/3 2024 Ateljébesök

Ateljebesök

Följ med på ett spännande ateljébesök onsdagen den 20 mars kl 18:00

7/3 2024 Guidad visning

Vårsalongen 2024

Till årets salong sökte hela 4974 konstnärer. Det innebär en ökning på 25 procent jämfört med föregående år, och markerar en uppåtgående trend de senaste åren.

– Min och den övriga juryns önskan har varit att nå ut till ett bredare startfält. Jag ser detta som ett tecken på att arbetet redan börjar ge resultat, säger juryordförande Joanna Sandell Wright, vårsalongens juryordförande.

Vårsalongen är en kär, omtvistad och livaktig tradition sedan starten för över hundra år sedan.
Som vanligt finns det i urvalet en blandning av tekniker, allt från måleri, teckning och skulptur till installation, video och AI-genererad konst.

Med utställningen följer en katalog där alla utställare presenteras med ett verk. Från och med vernissagedagen presenteras konstnärernas med egna texter om sina verk och arbetsprocess här på hemsidan.

Årets jury bestod utöver konsthallschef Joanna Sandell Wright av curatorerna Ashik Zaman och Tawanda Appiah, OS-ryttaren Peder Fredricson – som själv även tecknar.

22/2 2024 Årsmöte

Årsmöte

Du kallas härmed till Huddinge sjukhus konstförenings årsmöte torsdagen den 22/2 18.00 på Maria Vulfovitch Gallery, Norrtullsgatan 53. (Nära Odenplan).

20/2 2024

Öppen målarkväll

Tisdagar – öppna målarkvällar utan lärare, varje vecka, Novum Blickagången 6, våning 4, tisdagar kl 17.

13/2 2024 Ateljébesök

Ateljébesök Fia Kvissberg

Tisdagen den 13 februari kl 18:00 har vi ateljébesök hos Fia Kvissberg som visar sina olika tekniker som hon använder i sitt skapande (måleri, grafik, skulptur).

11/1 2024 Guidad visning

Utställning Millesgården

Kaffe Fassett: The Power of Pattern är en djupdykning i Fassetts konstnärliga vision.
Verken som ställs ut kommer från konstnärer från hela världen, handplockade av Fassett själv, och visar vidden av hans inflytande.
Utställningen fokuserar på den senare delen av Fassetts konstnärskap där han framför allt har arbetat med quiltning och utvecklat mönstrade tyger för ändamålet.

6/12 2023

Julpyssel

Onsdag 6 december kl 18:00-20:30 är vi välkomna till bords för att inspireras av allsköns slöjdmaterial hos Madelaine och Lotta - 2stickare.blogspot.se .

28/11 2023

Persisk afton

Tisdagen 28 november träffas vi för Persisk afton kl 17.15, Hornsgatan 94 med Kina Jacobsson.
Att få vara i Kina Jacobssons affär/lager och få all kulturhistoria gällande persiska mattor och mat är en upplevelse.

26/10 2023 Föreläsning

Konstföreläsning

Välkommen till en konstföreläsning med modedesigner Bea Szenfeld

24/10 2023 Marknad

Julmarknad

Tisdagen den 24 oktober mellan klockan 11.00 och 14.00 arrangerar vi i samarbete med Hälsoveckan på sjukhuset en tidig Julmarknad på Karolinska, Huddinge. Lokal K64/Kursrum 1.

14/10 2023 Ateljébesök

Öppna ateljéer Ateljéhuset

Välkommen till ateljéföreningen Glasbruksgatan 25
Ovanför Katarinavägen syns det stora gula stenhuset som tidigare varit både arbetsinrättning och ungkarlshotell.
1975 omvandlades det till konstnärsateljéer.

30/8 2023 Guidad visning

Vandring Barnängen

Välkommen till en utflykt vid Barnängen för att upptäcka Södermalms fabriker och manufakturer

15/6 2023 Guidad visningTrädgårdsvandring

Vandring Waldermansudde

Vi träffar trädgårdsmästare Marina Rydberg som guidar oss genom växtligheten

7/6 2023 Guidad visning

Vandring Norra kyrkogården

Välkommen till en vandring på Norra Begravningsplatsen

10/5 2023 Guidad visning

Hallwylska museet

En ny stil för en ny tid - Utflykter i Art Nouveau
I utställningen lyfter museet fram Art Nouveau, den nya konstriktning som bröt fram mot slutet av 1800-
talet.

4/5 2023 Övrigt

Persisk afton

Torsdagen den 4 maj 2023 kl 17:15 träffas vi för en Persisk afton med Kina Jacobsson på Hornsgatan 94.

12/4 2023 Ateljébesök

Besök hos Textilkonstnär Ulrika Hedström Rönn

Onsdagen den 12 april kl 18:00 är vi välkomna hem till textilkonstnären Ulrika Hedström Rönn på Drömstigen i Bromma.

21/3 2023

Vårsalong på Liljevalchs

Liljevalchs vårsalong är en kär, omtvistad och livaktig tradition sedan starten för över hundra år sedan. I år visar 159 konstnärer 298 verk i Liljevalchs salar.

23/2 2023 Årsmöte

Årsmöte 2023

Till medlemmarna i HS konstförening
Du kallas härmed till Huddinge sjukhus konstförenings årsmöte torsdagen den 23/2 17.30 på Galleri Hera, Hornsgatan 36.
Maila kjonsson.videsater@gmail.com om du vill vara med senast kl 12.00 den 20/2.
Galleri Hera behöver veta hur många som kommer så vi kan vet hur mycket mat som ska handlas in. Motioner skall vara styrelsen tillhanda senast 19/2 via hskonst@hotmail.com.
Verksamhetsberättelse, balansräkning och resultatrapport mm kommer att finnas tillgängliga på hemsidan senast samma dag som årsmötet.

14/2 2023 Konstrunda

Konst vid SEBs huvudkontor Solna

Direkt vid pendeltågsstationen i Solna finns en av Nordens bästa samlingar av nu levande unga konstnärer

25/1 2023 Ateljébesök

Soppslöjd hos 2stickare

Vi börjar med att äta soppa och sedan lyssna till
föreläsning

8/12 2022

Isaac Grunewald utställning

Isaac Grünewald – Konst och teater
3 september 2022 – 12 februari 2023
Utställningen Isaac Grünewald – Konst och teater är den mest omfattande monografiska presentationen med Grünewalds verk sedan 1989. I utställningen visas både bredden och mångsidigheten i Isaac Grünewalds rika konstnärskap. Här presenteras måleri från olika perioder, förstudier till scenografier och offentliga utsmyckningar, konsthantverk, illustrationskonst och film.

27/10 2022 Guidad visning

Guidad visning

Torsdagen den 27 oktober kl 18.00 är du Välkommen till nya Liljevalchs, Djurgården!
Vi får en guidad visning av främst utställningen med Inge Schiöler: ”Landskap utan gräns”, men även kortare besök på utställningarna med målarna Åke Göransson och Karin Wikström.

25/10 2022 Övrigt

Tidig julmarknad

Tisdag 25 oktober mellan kl. 11 och 14 arrangerar vi i samarbete med Hälsoveckan på sjukhuset en tidig Julmarknad på Karolinska, Huddinge

19/10 2022 Konstföreläsning

KONSTFÖRELÄSNING – vi fortsätter traditionen!

Onsdagen den 19 oktober träffas vi för Konstföreläsning kl 17:00-19:30 i Birkeaulan

5/10 2022 Workshop

Yllebroderi

Onsdagen den 5 oktober inbjuder vi till Syjunta/yllebroderi kl 17:00-19:30 på sjukhuset.

1/10 2022 Workshop

Keramikkurs 2 dagar

Lördagen den 1 oktober skapar vi i stengodslera. Vi kommer att vara på Huddingegymnasiet, i Huddinge kl 11:00-16:00.
Vi kavlar, tummar, skulpterar och de som vill kan testa på att dreja. Medtag egen kall lunch (mikro finns ej).

Visa fler